[Dict] shader в clutter

Alexander Shopov (Александър Шопов) lists at kambanaria.org
Sun Oct 30 11:39:41 EET 2011

> Няма ли да е по-добре, ако се вмъкне триизмерна или 3D по някакъв начин?
> Има ли смисъл от такова поясняване изобщо? Доколкото знам в двуизмерни
> сцени и обекти тези техники не се използват.
shader е кратка (типично) програма заредена в графичната карта, която се
използва при изобразяване на тримерната сцена върху двумерния екран.
Има 3 вида такива програми:
vertex, geometry, fragment
Vertex се викат по един път за всеки връх в сцената. Сменят цвят,
позиция по екрана и по текстурата. Не правят нови върхове.
Geometry могат да добавят или премахват върхове, примерно да опростят
сцената.
Fragment определят цвета на всеки пиксел, не само върховете. Могат да се
викат по няколко пъти за пиксел.
Нито е тримерна, нито двумерна програма, а е на прехода между двете.
Виждал съм ги да ги пишат „шейдъри“, но единствените хора досега, които
съм виждал, че правят разлика между видовете и знаят за какво става дума
са били точно програмисти на такива програми за игри. Дори големите
фенове-геймъри им е тъмна Индия иначе. Затова го давам описателно,
белким разберат.
Точно превеждам clutter и са ми останали 57 низа + обстоен преглед.
Ако жената догледа детето още час и половина, ще го свърша.
След това започвам прегледа на документацията на gedit и след това
превода на gnucash.
На OpenFest съм дал заявка за две кратки лекции (lightning talk) -
състояние на GNOME и TigerVNC.
Поздрави:
ал_шопов