[Dict] Превод на думата "peer"

Sah War ve4ernik at gmail.com
Wed Apr 15 03:57:48 EEST 2020

За превода на думата „peer“ в контекста на компютърните мрежи, просто
проверете как е преведена на български тази дума в програмите за изтегляне
на .torrent файлове — qbittorrent, uTorrent, Deluge и т.н. ... 🙄

В краен случай, може да ги оставите непреведен като „peer(s)“ или чрез
транскрипцията „пиър(и)“; „сийд(ър(и))“, „лийч(ър(и))“... 🙄

Много от термините, които са станали специализирани термини заемки/чуждици
в българския език, в оригинал на английски са просто обикновени ежедневни
думи, натоварени със специални технически значения, но често свързани
метафорично или пряко с буквалното значение на съответната дума...

Проверете в речника за значенията на думата „peer“... основно значи
„участник“, „другар (в смисъла на лице със същото обществено положение в
обществото — например ученик със съученици) (малко като „Какво става,
брат(че)/копеле/пич? 🤣 “)...

В контекста на p2p file-sharing (peer-to-peer file-sharing), думата peer
означава нещо като „*пряко* споделяне/обмяна на файлове между другарчета
(децентрализирано и всеки тегли от другите, които имат вече парчета от
тегления файл)“... Т.е. „p2p = п-до-п“ (от потребител до потребител; *пряко*
споделяне на файлове между [крайни] потребители/ползватели“)...

* peer = потребител, участник, другар, лица, дУши, хора, човека, участващи
в свалянето (изтеглянето)/качването на файловете чрез p2p технология (пряко
споделяне между крайни потребители, децентрализирано... макар че .torrent
файла може да пуска информация от уебсайт torrent tracker и от там да си
изтеглил .torrent файла)
* download; downloader = сваляне, изтегляне, дръпване (на файл); лице,
свалящо/изтеглящо файл И/ИЛИ даден екземпляр компютърна програма client,
свързан с Интернет и закачен да участва активно/дейно в изтегляне на
файл(ове), като p2p споделяне на файлове
* seed, seeder = сийд — „даващите“ на другите да изтеглят файла от тях.
Буквално значи „сея, засявам семе/семена/сперма“. А seeder е участник,
изтеглил целия файл, който „дава“/„качва“/споделя файла с другите
участници, т.е. споделя с неизтеглилите още файла участници, теглещи файла,
и с бъдещи новозакачили се да изтеглят файла участници... seeder =
„сеещ/сеяч“, сийдър (има и значение на някакъв селскостопански уред...)
* leech; leecher = „смуча (като личинка)“; това е участник в тегленето —
като downloader, НО бяга като изключва връзката/програмата/компютъра щом е
изтеглил файловете, вместо да стои да сийдва (праща на други теглещи файла,
вкл. бъдещи новозакачили се да теглят участници) файловете след цялостното
им изтегляне
* swarm = рояк, рой, (ято), тълпа [от насекоми] (в контекста: общо всички
участници в p2p споделянето на файлове примерно от даден .torrent)
* .torrent = буквално означава порой, буен поток (като метафора как капка
по капка като порой се споделят парчетата от файловете, докато всеки от
рояка ги изтегли)
* Има и други термини в тази област, описани на английски в/на
долуизброените уебстраници...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Glossary_of_BitTorrent_terms

peer

A peer is one instance of a BitTorrent client running on a computer on the
Internet to which other clients connect and transfer data. Depending on
context, "peer" can refer either to any client in the swarm or more
specifically to a downloader, a client that has only parts of the file.

https://web.archive.org/web/20101120190033/http://www.dessent.net/btfaq/#terms

peer
A peer is another computer on the internet that you connect to and transfer
data. Generally a peer does not have the complete file, otherwise it would
be called a seed. Some people also refer to peers as leeches, to
distinguish them from those generous folks who have completed their
download and continue to leave the client running and act as a seed.

https://web.archive.org/web/20101120190033/http://www.dessent.net/btfaq/#terms

https://www.qbittorrent.org/

https://github.com/qbittorrent/qBittorrent/wiki/How-to-translate-qBittorrent

https://www.transifex.com/sledgehammer999/qbittorrent/