[Yo] казус: софтуерна разработка, авторски права, интелектуална собственост

Marian Marinov mm at yuhu.biz
Tue Jan 16 18:50:54 EET 2018

On 01/16/2018 06:39 PM, Simeon Velichkov wrote:
> Дори и да не е уредено с договор, ако изкараш настрана полезна абстракция в библиотека и я публикуваш в личният си GitHub профил не би трябвало да има проблем. Просто ще си maintainer на дадената библиотека и ще работиш и по бизнес логиката на самият
> проект. Ако фирмата има публичен GitHub профил можеш да попиташ дали са съгласни да публикуваш там проекта като OSS с подходящ лиценз. Веднъж публикуван публично кодът може да бъде fork-нат и от там проблемът е решен - собственик е този който го
> поддържа и развива :)

Изобщо не си прав! Ако фирмата, може да докаже, договор за израбтка на софтуер, който покрива по някакъв начин, софтуертъ, качен от Алекс в неговият github профил, Алекс може да бъде усъден за:
- разкриване на фирмена тайна
- разпространение на софтуер, без такова право
- използване и промяна на софтуер, без такова право

Сигурен съм, че ако се включи някой от адвокатите ни, ще излязат и други подобни.

Причината за горното е, че по българското законодателство, поръчителят(в повечето случай работодателят) е собственик на всички обекти на авторското право. В случаите на работодателят, може да има и софтуер разработен
в извън работно време и отново да е собственост на работодателят, ако служителят не е изчистил тази точка в договорът си.

Единственото изискване е поръчителят да предостави документ с който се поставя задачата за разработването на софтуерът. Ако такъв не е наличен, всичкият софтуер разработен от подизпълнителят или служителят,
след датата на подписване на договорът, може да бъде приватизиран от поръчителят/работодателят.

Който не вярва, да отиде да и прочете отново законът за авторското право и сродните нему права(ЗАПСП).

Мариян